• BIST 9379.83
  • Altın 3707.979
  • Dolar 37.8409
  • Euro 41.3004
  • İstanbul 17 °C
  • Diyarbakır 19 °C
  • Ankara 12 °C
  • İzmir 18 °C
  • Berlin 9 °C

MHP: Kürtler aslında bir millet değil

MHP: Kürtler aslında bir millet değil
12 Eylül’ün “Kürt yok, kart kurt sesi çıkaran dağ Türkleri var” yaklaşımı ölmedi. Anayasa Komisyonu, Kürtlerin millet olup olmadığını bile tartıştı.

12 Eylül darbesinin ürünü olan anayasanın ilk üç maddesiyle bunların değiştirilmesinin dahi teklif edilemeyeceğine ilişkin dördüncü madde üzerindeki görüşmeler TBMM Anayasa Uzlaşma Komisyonu’nun çalışmalarını kilitledi.

CHP ile MHP, vatandaşlığın Türk etnik kökenine göre tanımlandığı, anadilde eğitimi imkansız kılan maddelerin korunmasında ısrar etti.

CHP ile MHP’nin, 12 Eylül darbe Anayasası’nın ilk dört maddesinin aynen korunmasında ısrarcı olması, eşitlikçi, özgürlükçü yeni bir anayasa yapılması konusundaki umutların azalmasına neden oldu. Komisyon, çalışmalarına bugün devam edecek.

TÜRKLÜK KRİZİ

Anayasa’nın, “Türkiye Devleti’nin ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütün olduğunu ve dilinin Türkçe olduğunu” belirleyen ilk üç maddesiyle bunların değiştirilmesinin teklif edilmesini dahi yasaklayan 4. maddesi, anadilde eğitim hakkını engelleyen 42. ve herkesi Türk kabul eden 66. maddesindeki vatandaşlık tanımı komisyonun önceki günkü toplantısının kritik gündemiydi.

Tartışma, ilk üç maddenin değiştirilemeyeceğini düzenleyen 4. maddesinde yoğunlaştı. AK Parti ve BDP, anayasada değiştirilemez hükümler olamayacağını bu nedenle 4. maddenin yeni anayasaya taşınmaması gerektiğini savundu. Hem AK Parti hem de BDP sözcüleri, darbeci generallerin yaptığı anayasayla getirilen değiştirilemezlik yasağının korunması halinde yeni ve çağdaş bir anayasadan söz edilemeyeceği yönündeki savunmalarını yineledi.

Ancak, “Bunlar kırmızı çizgilerimiz” diyen CHP ve MHP, tek adım geri gitmedi; değiştirilemezlik kuralında ısrarcı oldu. CHP’li komisyon üyesi Atilla Kart, anayasanın ilk üç maddesiyle korunan değerler konusunda hassas olduklarını, bunların üzerinden tartışmaya girmeyi reddettiklerini söylerken, MHP’li Faruk Bal da, “Bu devletin ilk üç maddede temel sütunları inşa edilmiştir. Yeni anayasada da bu üç maddenin değiştirilmemesi gerekir” dedi.

MHP: KÜRTLER MİLLET Mİ

Devletin üniter yapısını şart koşan ve dilinin Türkçe olduğunu belirleyen ilk üç maddeye BDP’den gelen itirazlar sonucunda komisyonun MHP’li üyeleri Kürtlerin millet olup olmadığını tartışmaya açacak kadar ileri gitti. BDP, anadilini kullanmak hakkının yeni anayasada bağımsız madde olarak yer almasını isterken vatandaşlık tanımında Türklük vurgusu yapılmasına ve devletin nitelikleri arasında bölünmez bütünlüğe yer verilmesine karşı çıktı. BDP, Türkçenin devletin tek dili olarak kabul edilemeyeceğini, ancak resmî dili olabileceğini, bu nedenle Kürtçe vd. anadillere de anayasal güvence sağlanması gerektiğini savundu. Bunun üzerine MHP’li Faruk Bal’ın Kürtlerin aslında millet değil, bir etnisite olduğunu savunup bunu TÜİK rakamlarıyla da desteklemek girişimine “Bunu hakaret kabul ederiz” diye çıkışan BDP’nin tepkisi sert oldu.

BDP, CHP VE MHP’YE TEPKİLİ

BDP’li üyelerinden Meral Danış Beştaş, toplantıda çok talihsiz ifadeler sarf edildiğini belirtti. Beştaş, şunları söyledi: “Darbe anayasasının getirdiği bir hükme ilişkin ‘değiştirilemezlik maddesi kalsın’ tezi kabul edilemez. Yeni anayasa darbe anayasasından kopuş Anayasası olmalıdır. AKP gibi bizim de 4. maddenin olmaması gerektiği yönündeki düşüncemiz net. Tartışmalar Kürt dili-Kürt sorunu etrafında kilitlendi. En büyük sorun olan eşitsizlikayrımcılık konusunu, Kürt dilini konuştuk. Çok talihsiz bir toplantı idi. Dile-kimliğe yönelik kabul edilemeyecek garip garip tezler - Kürt dilinin üç bin kelimesi Farsçadır gibi- ileri sürüldü. Bunları asla kabul edemeyiz, çok netiz...

ANADİLSİZ OLMAZ

Sanatta kültürde eğitimde, her alanda anadilin kullanılmasının engellenmesini hakaret sayacağımızı söyledik. Aynı noktadayız. AKP, Türkçeyi devletin resmî dili olarak öneriyor, biz de Türkçe’nin resmî dil olmasını ancak anadilin kullanılması önündeki engellerin kaldırılmasını istiyoruz. CHP ve MHP ise mevcut darbe anayasasında olduğu gibi ‘devletin dili Türkçedir’ düzenlemesinde ısrarcı.

BİZ, NİYE ÇALIŞIYORUZ

CHP ve MHP eski Anayasa’nın aynen tekrarını istiyor. Madem öyle biz neden çalışıyoruz. Resmî dile, değiştirilemez maddelere dokunamayacaksak, bu anayasa ne anayasası olacak. Bu gerilim ile maddelerin yazımına geçmek zor. Ama, pes etmeden tartışacağız.”

  • Yorumlar 19
  • Facebook Yorumları
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış
    ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    • hamiyetkar23 Ağustos 2013 Cuma 11:48bir devletimiz olmadığı müddetçe bu saçmalıkları daha çok işitiriz...

      demek ki neymiş: devletin yoksa sen de yoksun!

      Yanıtla (0) (0)
    • Mehemedé Paloyé23 Ağustos 2013 Cuma 11:51Tartışmıyoruz !

      Kürdlerin bir millet olup olmadığını tartışmıyoruz artık.Eğer Kürdler millet değildir diyorsa MHP o zaman kendileride insan değildirler.

      Yanıtla (0) (0)
    • Memet23 Ağustos 2013 Cuma 13:29Bunu soyleyen bir Illet (hastalik)

      Bunu soyleyen Turkiyenin basina bela olmus irkci illet.

      Yanıtla (0) (0)
    • ahmet erdem23 Ağustos 2013 Cuma 13:58duyarsızlık

      Tuzu kurular anadil yarasını, acısını anlayamaz. Çi gotiye melayé me;

      ''Çi zanin béxeber jana, dilé dax u keser téda''

      Yanıtla (0) (0)
    • Bavé Sipan23 Ağustos 2013 Cuma 14:38chp

      mhp'yi biliriz de, ama, chp ye ne demeli.devletçi,statükocu,kemalist,despot vs.bunun neresi demokrat.12 eylül generallerinin yaptğı anayasasının değiştirmesine karşı çıkacaksın; sonra çıkıp demokrat,sosyal demokrat,sosyalist bilmem nelerden bahsedeceksin.sayın sezgin tanrıkulu ve benzeri düşünen partilileerin zaman kaybetmeden derhal chp'den istifa etmeleri gerekir.

      Yanıtla (0) (0)
    • Ali cavres23 Ağustos 2013 Cuma 16:02Atilla kart

      CHP oldu olalı kürtleri kürtlerle alevileride alevilerle vurmaya çalışır.

      Sayin Atilla kart bir iç anadolu kürdüdür.

      O gün komisyonda yer almamalıydı.

      Kürt olmayı bırak İnsan olmanın da kuralları vardır.

      Yanıtla (0) (0)
    • Mehmet İPEK23 Ağustos 2013 Cuma 16:30hirç

      te gote çi?
      min got ku "hirç" heywanek baş e...

      Yanıtla (0) (0)
    • M.İLİMDAR23 Ağustos 2013 Cuma 17:19CHP ve MHP

      Ey Kürt halkı bunları tanı artık. bin yılda geçse bunlar yine senin varlığını tartışacaklar.

      Yanıtla (0) (0)
    • zeki23 Ağustos 2013 Cuma 17:20Kürtler ve mhp

      MHP (fikren mahpus) kürtlerin bir millet olmadığını iddia etmiş. Kürtler bir millettir şüphesiz. Ama MHP yi oluşturanlar acaba bir millet mi? Sanmıyorum

      Yanıtla (0) (0)
    • Muzaffer Saglam23 Ağustos 2013 Cuma 18:22bence normal karsilamak lazim!

      Bence CHP ve MHP'nin bu tavrini gayet normal karsilamak lazim. Cunki zaten MHP fasist, irkci bir parti CHP ise sosyal demokratlik adina sosyal fasist bir partidir. Tabiki bunlarin bu tavrini gayet normal karsilamk gerekir. Ha sunuda eklemekte yarar goruyorum, mademki MHP diyor; ''Kurdler dagli Turklerdir'' peki o zaman da demeki onun dedigine gore de Kibrisli Turkler'e de dagli Rumlar dir. Birde bu her iki partide de siyaset yapan Kurdler'de iste acik bir sekilde bununlan resmen hem kendileri'nin ozune ve hemde halkina'da ihanet etmis ediyorlar.

      Yanıtla (0) (0)
    • baran yılmaz23 Ağustos 2013 Cuma 18:25milliyetçilik insanlık suçudur

      evet milliyetçilik insanlığa karşı işlenmiş bir suçtur.kimden ve nereden gelirse gelsin. mhp ve chp nin milliyetçi refleksleride bu suç kapsamında değerlendirilmesi gerekir.avrupa insan hakları mahkemelerine buradan sesleniyorum bu adamlar insanlığa karşı suç işlemektedirler. bu kapsamda ceza almaları gerekmektedir. olmadı allaha havale ediyorum ama eminim allahta onları dergahından uzun süredir uzaklaştırmış.

      Yanıtla (0) (0)
    • sabri ayçiçek23 Ağustos 2013 Cuma 20:27Devletin dili olmaz!

      Halen yürürlükteki 12 Eylül Anayasasında,"Devletin dili Türkçedir."ibaresi aynen korunmalı diyenler "Türkçü" ama bu ifade Türkçeye dahi aykırı...Çünkü devlet canlı bir organizma değil,dili olmaz;olsa olsa yazışma dili yani "resmi dili "olur.Bu maddenin mutlaka değiştirilmesi,"Devletin resmi dili Türkçedir" olmalı,66.maddeki "vatandaşlık tanımında" etnik vurgu yapılmadan "anayasal vatandaşlık" kavramı hayata geçirilmelidir.Bunları yapamazsak,zaman tünelinde kalmış oluruz ve daha 17 Eylül 1930'daki M.Esat Bozkurt'un anlayışının "ardılları "oluruz.Dünya farklılıkları kabule yönelm

      Yanıtla (0) (0)
    • ayse23 Ağustos 2013 Cuma 20:39tarih yazacak

      Kurdlerin kendi dinamikleri yetmedi ama Turk ve Arap irkciligi Kurdleri Devlet sahibi yapacaga benziyor.Tarih Kurdlerin durumunu kisaca soyle yazacaktir; Kotu komsu ev sahibi yapar.

      Yanıtla (0) (0)
    • Medya terazi23 Ağustos 2013 Cuma 21:24Dewledin Gözlerimi görmüyor ?

      Aha biz Kürd Milledi warız Kulaklarınla duyyyy...

      Yanıtla (0) (0)
    • Harun23 Ağustos 2013 Cuma 22:43Dur ben Mhp ye diyem

      Değerli yorumcumuz, her görüşe eşit mesafede durmakla birlikte; büyük harflerle yazılan, hakaret, küfür, aşağılama vb. içeren, toplumsal hassasiyetleri zedeleyici nitelikteki yorumları yayınlayamıyoruz. Kriterlerimize uygun olarak yeniden yorum yazmanızı diler, ilginize teşekkür ederiz...

      Yanıtla (0) (0)
    • Harun23 Ağustos 2013 Cuma 22:56olmadı sayın editör

      Biz kürtler çok demokratız gerçekten yazıya bakarsanız Mhp bir halka hakeret ediyor bunu yayınlıyorsunuz ama ben onların kendi değimiyle Kurt larına it diyorum siz bunu yayınlamıyorsunuz

      Yanıtla (0) (0)
    • doğru24 Ağustos 2013 Cumartesi 05:47doğruya

      onlar bizim millet olup olmadığımızı tartışırlarsa bizde onların insan olup olmadığını tartışırız. acaba evrimlerini tamamladılarmı?

      Yanıtla (0) (0)
    • KÜRDİSTANLI24 Ağustos 2013 Cumartesi 10:05OLAMAZ

      Değerlerime saygısı,tahamüllü olmayan faşizan beyinler benim kardeşim olamaz.

      Yanıtla (0) (0)
    • Sino24 Ağustos 2013 Cumartesi 13:17Herbijî İlkehaber!

      Kendi çalıp kendi oynayanlar, kendi kendilerine gelin güvey olanlar hakperest olamazlar. MHP gibi nasyonal faşist ve CHP gibi sosyal faşist partilerin dahi görüş ve tezlerine yer verdiği için İlkehaber'i kutlarım. Önemli olan her görüşe açık olmaktır; farklılıklara kapalı ve benmerkezci bir site anlayışı doğru olmadığı gibi öğretici de olmaz. Sağol İlkehaber, iyi ki bu faşist düşüncelere de sayfalarınızı açıyorsunuz; bu sayede kavmiyetçi bağnazlara dair bilgilerimizi tazeliyor ve onların halen bir arpa boyu mesafe almadıklarını görüyoruz. Halklar kardeşimiz, hesabımız zihniyetlerle olmalı...

      Yanıtla (0) (0)
Diğer Haberler
ÖNE ÇIKANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İlke Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0532 261 34 89