• BIST 9338.58
  • Altın 3934.18
  • Dolar 38.0329
  • Euro 42.8748
  • İstanbul 4 °C
  • Diyarbakır 7 °C
  • Ankara 3 °C
  • İzmir 9 °C
  • Berlin 7 °C

Ekmeleddin İhsanoğlu: Kürtçe bilim dili değil

Ekmeleddin İhsanoğlu: Kürtçe bilim dili değil
Taraf gazetesine konuşan Ekmeleddin İhsanloğlu, Kürtçenin bilim dili olmadığını söyledi.

Cumhurbaşkanı adayı Ekmeleddin İhsanoğlu, anadilde eğitim konusunda skandal bir açıklamaya imza attı. İhsanoğlu, “Kürtçe eve hapsedilmemeli ama bir dilin bilim dili olması kolay değil” dedi.

Taraf gazetesineden Tuğba Tekerek'in Ekmeleddin İhsanoğlu'yla yaptığı mülakatın ilgili kısmı şöyle:

Siz, “Anadili, insanın vatanıdır” diyorsunuz ama hemen ardından eğitim dilinin Türkçe olmasını gerektiğini söylüyorsunuz. Sizin tarifinizden gidersek, Kürtçeyle büyüyen bir çocuk, altı yaşında okula gittiğinde kendini sürgünde hissetmez mi?

Hayır. Ben diyorum ki, anadil vatandır. Ben gurbette doğmuş bir insanım, ailemin çevresiyle, Türklerle bir araya geldiğimizde kendimizi vatanda hissederdik, çünkü orada Türkçe konuşulurdu. Bir insanın anadilini yasaklamak kadar insanlık dışı, temel hak ve hürriyetlere aykırı bir şey olamaz. Gelelim eğitim diline ve devlet diline. Şimdi bakınız, biz rasyonel düşünmek durumundayız. Değişik etnik yapısı olan tek ülke biz değiliz. İngiltere’de İngilizler Welsch’ler, İskoçyalılar, İrlandalılar var. Ama devletin bir resmi dili var, eğitim dili ülkenin her yerinde İngilizce.

KÜRTÇE BİLİM DİLİ DEĞİL

Bu, Kürtçenin tanınmaması manasına gelmez. Kürtçenin zaten bilim dili olmasını sağlamak o kadar kolay değil ki. Bir dilin, bilim dili olması için en azından bir asrın geçmesi lazım. O dile bütün bilim dallarında zengin literatürü tercüme edeceksiniz; terminoloji yaratacaksınız; fizik, kimya, matematik, psikoloji, felsefeyle ilgili binlerce terim yaratacaksanız. Bunları bir günde yapabilir misiniz?

Eğitim dili olmazsa, bilim dili olması için gereken bir yüzyıl dediğiniz süre iki yüzyıl olmaz mı?

FRANSA'DA TEK DİL VAR

Hayır, olmaz. Ben size örnek verdim. Fransa’nın güneyinde İtalyanca, Alsas’ta Almanca, İspanyol sınırına doğru İspanyolca konuşulur. Ama Fransa’da bir dil vardır.

Çoklu eğitim dili olan da çok sayıda ülke var... Mesela İspanya.

O başka. Problemi bu noktaya sıkıştırmamak, müzakerenin ve gelişmenin önünü açmak lazım. Biz bu işi halletmek istiyorsak, suhuletle, adım adım yapmamız lazım.

Bir dilin, eğitim dili olmaması onun gelişmesine engel olmaz mı?

O ayrı mesele.

Ama mühim bir mesele...

KÜRTÇE EVE HAPSEDİLMEMELİ

Kürtçenin “evde, çarşıda konuş” şeklinde dar bir kullanım sahasına hapsedilmesine de katılmıyorum. O dilde şiirlerin, romanların yazılması lazım. Bu dili geliştirelim. Sizin bahsettiğiniz olaya gelince, onu o zaman konuşuruz ama bugün için şahsi kanaatim böyle.

  • Yorumlar 30
  • Facebook Yorumları
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış
    ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    • Mustafa Memıti18 Temmuz 2014 Cuma 13:33Bilim dili

      Türkçe bilim dili oluyor da, Kürtçe mı bilim dili olmuyor, çok yanılıyorsun Ekmeleddin bey, Kürtçeyi, Arapçayı, Farsçayı ve diğer yabancı kelimeleri çıkardığın zaman bak hele kaç kelime Türkçe kalır.

      Yanıtla (1) (0)
    • xwq qwx18 Temmuz 2014 Cuma 14:14demek ki

      demek istiyor ki ekmeleddin de oy verecek adam değil

      Yanıtla (1) (0)
    • arif acısı18 Temmuz 2014 Cuma 14:23karar vermek ona mı düştü?

      bilim dili olmasına karar vermek ona mı düştü? nerden buluyorla bu cahilleri karşımıza cıkarıyorlar.

      Yanıtla (0) (0)
    • mamoste18 Temmuz 2014 Cuma 14:26saçmalık

      Bu düşünceleri aşın artık.Sayıları binleri bulan kürtçe romanlardan haberiniz vardır herhalde. chp ile mhp'nin çıkaracağı aday ancak onların fikriyatını temsil eder.Bu saçmalığı daha önce birileri ortaya atmış ve cevabını da almıştı.

      Yanıtla (0) (0)
    • mehmet Aslan18 Temmuz 2014 Cuma 15:02KÜRTÇENİN KAÇ KELİMESİNİ BİLİYORSUN...

      Kürtçe hakkında zerre kadar ilme sahip olmayanların kalkıp Kürt dili üzerinde böyle açıklamalar yapmaları bunların ne kadar cahil olduklarının bir ispatıdır...

      Yanıtla (0) (0)
    • ahmet hazo18 Temmuz 2014 Cuma 15:39bilim dili eğitim dili olacak

      Kürt dili eğitim dili değilmiş kendisini dil bilimcisi sanıyor. Sen şimdiye kadar Kürtlerin sizin gibi kendini
      Üstte gören zihniyetten ne zaman kurtulacaksınız. Sen Osmanlı döneminde Kürtlerin önünü tıkamak için Abdülhamit ten başlayan jön Türk hareketi ne kadar Kürt dili ile Türkçe dili hemen aynı kategoride idi. Ama sonra Kürt düşmanlığı ile birlikte Kürt dilinene düşmanlık yapıldı. Bu cumhuriyet döneminde katmerleşti. Faşist uygulamalar neticesinde Türk diline zorlandı. Eğitim dili ekonomi hep Türkçe oldu. Bu olaylar Arap Türk ve Acemler de aynı seviyede devam etti. Beraber bu dili ve halkı yok edemediniz. Ama şimdi güney Kürdistan da eğitim dili olarak kullanılmaktadır. Bu sizlerin gerçek yüzünüzün ortaya çıkması iyi oldu. Bilim dili olabilmesi için lütfünüze gerek yok zaten eğitim

      Yanıtla (0) (0)
    • Erzen Er18 Temmuz 2014 Cuma 15:41diğerinden farksız

      Erdoğan dan farklı düşünmüyor. belki daha yumuşak da sayılır. Çünkü Edoğan "Anadilde eğitim asla olmaz. ülkeyi böler" demişti. Ekmeleddin daha naif bir şekilde söylüyor. ve kapıları tamamen de kapamıyor.
      yok ki biri birinizden farkınız. söz konusu Kürtler olunca..

      Yanıtla (0) (0)
    • asos asos18 Temmuz 2014 Cuma 17:10mhp li müslüman mı?

      tüm bilimlerde kaçtane türkçe denilen dilden kaçtane HECE var.

      Yanıtla (0) (0)
    • Medya terazi18 Temmuz 2014 Cuma 17:29Ew dijmini zimane me Kurdine

      Ev sedsalen zimaneme KURDİ devemeda dane qutkıren le şerm naken dibejin zimani Kurdi ne zimane medeniyetiye ma qey seda bist ü penc zimane Kurdi lı nav tirkida derxin zimani berevkirina tiriki ye seqed bimine..

      Yanıtla (0) (0)
    • bırındar18 Temmuz 2014 Cuma 18:21biraz izan

      bir mümin için asl olan sitemin itibarı değil Kur an nın itbarı dır xalıkın xulkuna hürmeeeeeet

      Yanıtla (0) (0)
    • Nafiz Bextiyari18 Temmuz 2014 Cuma 19:12Bilmiyorsan bari sus!

      Cumhurbaşkanı olacak biri biraz daha geniş ufuklu olmalı idi; Bir çok ülkede resmi dil birden fazladır, hem Avrupada hem Asyada onlarca ülkede birden fazla hat üç resmi dilli ülkeler vardır..

      Güney Kürdistatanda Kürtçede tüm billi dallında kulanıldiğını bilmiyecek kadar birinin kalkıp Türkiyeyi idare etmesi sakıncalıdır bence.

      Türklerin huyu kurusun; herşeyi kendi niyet ve arzularına göre konuşmayı bir marifet olarak bilirler..

      Inernet çağında mı, Orta çağda mı yaşadıkları belli değil bunların...

      Yanıtla (0) (0)
    • remzi kaya18 Temmuz 2014 Cuma 19:16bılmdığın bır şey hakında nutuk atma

      bilmedığın bır dılın bılım dılı olup olmadığını nerde anlarsın . ekmeledın bey de yuz yıllık geleneksel devletın soyledığını tekrarlıyor. mhp ve chp nın adayının farklı bır şey solmesı duşunulemez. hemde bu zata bılım adamı dıyorlar. boyle bılım adamları oldukça bu halklar daha çok çekerler.

      Yanıtla (0) (0)
    • agid uslu18 Temmuz 2014 Cuma 20:02kürd dili

      ey ekmeleddin 40 milyon insanın dili bilim dili olup olmıyacağı kararı sana kalmadı kürd dili ve edbiyatı üzerine hangi araştımanız var onu bir grelim sonra senile konuşuruz gelelim sana beyefendi bul bir dünya dili olduğu kesin ancak kesin olmıyan bir başka şey var senden değil cumhur başkanı kaz çobanı bile olamaz,

      Yanıtla (0) (0)
    • bahar18 Temmuz 2014 Cuma 20:59tekme

      Yaw ekmeleddin vallahi kendini tekmeledin!

      Yanıtla (0) (0)
    • Özgür Devrim18 Temmuz 2014 Cuma 21:09NIHAYET

      Eklemedtin ihsanoglu sonunda kendi benligini buldu.Günlerdir merakla bunu bekliyordum.Bu Adam ne Zaman knedisi gibi konusacak diye.Nihayet Gercek düsüncelerini acikladi.Zaten kendisini aday gösteren partilerin ideolojik düsünce yapisida bunu gerektiriyor.Ama burasi Türkiye.Bugüne Kadar cumhurbaskani olmus kisilerden bir farki yok.Hamam yine ayni hamam,tas yine ayni tas.Artik gecti borun pazari deyip,essegimizi Nigdeye sürecegiz.

      Yanıtla (0) (0)
    • Baran h18 Temmuz 2014 Cuma 23:11Asosiyal

      Bu adama bugünki türkçenin kaç yasinda oldügu sorulmamis inanin ki dahada saçmalardi. Birde türkçenenin bilim dalinda kaç bulusu var? Baska ülkelerden verdigi örneklerle tam sacmaliyor çünki biz günlük bu ülkelerin insanlariyla içiçe yasiyrüz. Delilsiz ispatsiz saçmalamak tc pof ait. Selamlar

      Yanıtla (0) (0)
    • salih18 Temmuz 2014 Cuma 23:15bilim

      alırsın kürdün oyunu yiyen varsa

      Yanıtla (0) (0)
    • Medya terazi18 Temmuz 2014 Cuma 23:47Bunların qafa yapısı ayni

      Sanki o arınçın ikizidir.Gerçi söz konusu KURD-KURDİ oldumu akp-cmhp lilerin qafa yapısı hep ayni mübarekler sanki hepsi ayni dornadan rendelenmişler



      Dah bir asrını dolduramamış bir dilde ilim bilim yapılıyorsa ,neden 5.000 y'ık Kurd dili Kurdi de yapılmasın ki

      Yanıtla (0) (0)
    • Naim19 Temmuz 2014 Cumartesi 02:07Inakar körleştirir

      Güney Kürdistanda TIP ve Uyaz Bilimler dahil onlarca bölümün dil Kürtçe dir.
      Dünyan'in onlarca ülkesinde resmi birden faza dır. Sayın Tekmelledin'e şunu da hatırlatalım, şu anda Kurdistanın dört parçasında bir çok bilimsel derginin dili Kürtçedir.. Bir çok Kurd tv lerind yayınlanan bilimsel programların dili gine Kürtçedir.
      Ew xweş awaz e şîrîn û naz e
      Şîrîn û Naz e zimanê Kûrdî

      Yanıtla (0) (0)
    • cavres19 Temmuz 2014 Cumartesi 02:54...

      ekmeledin misin nesin. sen nesin kimsin ki bir dilin bilim dili olup olmadığına karar veriyorsun.

      Yanıtla (0) (0)
    • te go çi ?19 Temmuz 2014 Cumartesi 05:59neyin kafasını yaşıyon sen

      söylediklerine kendi bile inanmıyorr..ha böle şöle kıvır... ekmeleddin miş senin daha çok ekmek yemen lazım

      Yanıtla (0) (0)
    • haco19 Temmuz 2014 Cumartesi 07:21işte bunu yapma

      velev ki bilim dili olmasın, secim arefesinde bu söylenecek laf mı azizim.. hem dersini bilmiyor hem de şişman herkesten bu nebiçim aday

      Yanıtla (0) (0)
    • Kurdo Zanist19 Temmuz 2014 Cumartesi 07:25Sen de adam degilsin!

      Adam olsaydin bu boyundan buyuk lafi etmezdin, Vesselam,

      Yanıtla (0) (0)
    • EHMEDÊ19 Temmuz 2014 Cumartesi 10:46XANÊ

      Ger dê hebûya me serfirazek
      Sahibkeremek suxennewazek

      Olsaydı muvaffak bir efendimiz;
      Keremli, sırt tutan, yüreği temiz.

      Neqdê me dibû bi şikke meskûk
      Ned’ma wehe bêrewac û meşkûk

      Sikke basılırdı nakit’imizden
      Revaçsız olmazdı sürümümüz de.

      Herçend-ı ku xalis û temîz in
      Neqdêyn bi şikkeyê ‘ezîz in

      Gerçi halis, arı, pak ve temizdir
      Sikkeye dönünce hatırı azizdir.

      Ger dê hebûya me padişahek
      La‘iq bidiya Xwidê kulahek

      Bir padişahımız olsaydı eğer
      Tanrı taçlandırıp verseydi değer

      Te‘yîn bibûya ji bo wî textek
      Zahir vedibû ji bo me bextek

      Tayin edilseydi onun da tahtı
      Besbelli açardı bize de bahtı.

      Hasil bibûya ji bo wî tacek
      Elbette dibû me jî rewacek

      Konulsaydı onun başına tacı,
      Kuşkusuz, bulurdu bize ilacı.

      Yanıtla (0) (0)
    • EHMEDÊ19 Temmuz 2014 Cumartesi 10:48XANÊ

      Xemxwarî dikir li me yetîman
      Tînane derê ji destê le‘îman

      Arkası olurdu biz öksüzlerin
      Kurtarırdı bedhah elden bizleri.

      Xalib nedibû li ser me ev Rûm
      Nedibûne xirabeyê di dest bûm

      Galip olamazdı bize karşı Rum,
      Baykuş yuvasına dönmezdi yurdum.

      Mehkûmi ‘eleyhî û se‘alîk
      Mexlûb û muti‘ê tirk û tacîk

      Bize kısmet oldu fakirlik, düşüş.
      Olduk Türk, Aceme muti, yenilmiş.

      Emma ji ezel Xwidê wisa kir
      Ev rûm û ‘ecem li ser me rakir.

      Tanrı baştan beri böyle eyledi,
      Bizi Türk, Aceme köle eyledi.

      Namûs e li hakim û emîran
      Tawan çi ye şa‘ir û feqîran

      Şah ve sultanlarda ahlâk böyledir
      Şair ve fakirin günahı nedir?

      Yanıtla (0) (0)
    • EHMEDÊ19 Temmuz 2014 Cumartesi 10:49XANÊ

      Herçî bire şîrî destê himmet
      Debt kir ji bo xwe bi mêrî dewlet

      Kim ki, kılıç aldı, gösterdi gayret
      Zapt edip kendine yarattı devlet.

      Lewra ko cihan wekî ‘erûs e
      Wê hukim-i di destê şîrê rûs e

      Dünya bir geline benziyor zira
      Çıplak kılıçtadır, hüküm, muhtıra.

      Lê ‘iqd û sidaq û mehr û kabîn
      Lutf û kerem û ‘eta û bexşîn

      Ama çeyiz, nikah, başlık parası,
      İyilik, iltimas, bahşişin hası.

      Pirsî ji dinê min ev bi hikmet:
      ”Mehra te çi?” Gote min ko “himmet”.

      Dünyadan sordum ki, bilinsin hikmet:
      “Nedir başlığın de!” Söyledi “himmet”.

      Hasil ko dinê bi Şîr û ihsan
      Tesxîr dibit ji bo wî insan

      Kılıç ve ihsanla dünya, muhtasar,
      İnsan evladına boynunu eğer.

      Yanıtla (0) (0)
    • ahmet erdem19 Temmuz 2014 Cumartesi 12:19inkar

      inkarcılığın naif geçinen iğrenç versiyonu. açıkça ''valla böyle demezsem batıdan oy alamam'' desene. bu kadar zorlama inkarcılık, taklacılık, yazıklar olsun

      Yanıtla (0) (0)
    • muhittin kurtuluş20 Temmuz 2014 Pazar 20:21helal olmasın

      Hani sevgi barış ekecektin ..Tahrik nefret ,yalan ektin ,ekme hoca bu bilim insanı dili değil böyles öyleten siyasettir seni de ekttiler...

      Yanıtla (0) (0)
    • musa firat21 Temmuz 2014 Pazartesi 09:18kurdce dili

      Bu Ekmek dil bilimcisimi, Kurdologmu, nedir.. ?

      Yanıtla (0) (0)
    • Kurdislam21 Temmuz 2014 Pazartesi 20:12insan olan dusunur em Kurdin

      ozaman sende adam değilsin derler. bak yeenim. Kurdce senin sandigindan cok daha eski koklu bir dildir farscanin babasi turkcenin dedesidir Kurdce. filologlara sor onlar sana anlatir detaylari.dunyanin en buyuk alimlerinden Ebul iz El Ciziri bugunki neredeyse enbuyuk buluslarin babasidir asansorden tut sulama kanallarina kitaplari dunyada okutuluyor ama bu ulkede hep sacma bos seyler ogretildigi icin bilinmez bile, senin gibi .hem yakistiramadin muhtemelen sende Kurdsun cunku yozgatin yuzde 60 i Kurd kendine gel lutfen bilmeyen arastirsin ayiptir. Kurdler en mert onurlu iyi insanlardir, dilleride oyle.sirin u xashe zimane kurdi.

      Yanıtla (0) (0)
Diğer Haberler
ÖNE ÇIKANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İlke Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0532 261 34 89